Šiais laikais namų darbų užduodama netgi vaikų darželiuose, o vyresnio
mokyklinio amžiaus vaikam be jokios abejonės reikia ramios individualios vietos,
kur jie galėtų ruošti namų darbus. Tokia vieta gali būti virtuvės, svetainės ar
vaiko kambario stalas. Svarbiausia kad vaikas toje vietoje savo namų darbus
galėtų ruošti kasdien.
Namų vieta, kurioje paruošite erdvę namų darbams ruošti, nėra tiek svarbi kiek
pats faktas, kad yra tam tikra erdvė, skirta būtent tam, kad mokinukas galėtų
patogiai ir ramiai atsipalaiduoti ir susikaupti tuo metu, kai reikės atlikinėti
namų darbus. Jaunesnius vaikus aprastai reikia akyliau prižiūrėti ir padėti
atliekant namų darbus nei vyresnių klasių mokiniams. Todėl galbūt verta
apsvarstyti galimybę išskirti namų darbų ruošimo vietą ant svetainės ar virtuvės
stalo, net jei stalas yra ir vaiko kambaryje. Tokiu būdu padedant vaikui mokytis
galėsite užsiimti ir kitais darbais – pavyzdžiui, vakarienės ruošimu.
Keletas idėjų, kurias verta prisiminti planuojant vaiko namų darbų ruošimo
erdvę:
Paprašykite jo padėti paruošti namų darbu erdvę. Leidimas vaikui pareikšti savo
nuomonę apie tai, kaip turėtų būti parengta jo darbo vieta, tikriausiai padidins
jo norą šia vieta naudotis pagal paskirtį. Taip pat bendromis pajėgomis ruošiant
darbo vaikui namų darbai neatrodys tokie nuobodūs. Kokioje kėdėje jis norės
sėdėti? Ar norės papildomos pagalvėlės? O gal norėtų kėdutės kojoms pasidėtų,
kad kojos nekabotų ir sėdėti būtų patogu? Suteikite vaikui teisę priimti šiuos
nedidelius spendimus ir tai turės daug įtakos jo motyvacijai ruošti namų darbus.
Visus namų darbų reikmenis padėkite po ranka. Kreideles, flomasterius, pieštukus
ir kitus mokslo bei piešimo reikmenis, kurių vaikui reikės namų darbams ruošti,
sudėkite į nešiojamą dėžutę, kad viskas, ko reikia, būtų lengvai pasiekiama.
Vienos ar kitos smulkmenos ieškojimas bus ne tik laiko gaišimas – taip pat bus
išblaškytas į užduotį sutelktas dėmesys.
Išjunkite televizorių. Minimalizuokite triukšmus ir kitus galimus dėmesio
išblaškymo šaltinius kad vaikas galėtų sutelkti visą dėmesį į savo darbą.
Paprašykite šeįmos narių gerbti namų darbų ruošimo laiką nekalbant telefonu prie
mokinuko ir užsiimant tylia veikla – pavyzdžiui, skaitymu.
Tebūnie šviesa. Įsitikinkite, kad vaiko namų darbų ruošimo vieta yra gerai
apšviesta, nes kitaip mokytis nebus patogu.
Sumažinkite betvarkę. Tikriausiai žinote kaip sunku susikaupti, kai ant darbo
stalo – vien popieriaus šūsnys ir betvarkė. Pasirūpinkite, kad vaiko darbo vieta
būtų tvarkinga, gerai organizuota ir be šiukšlių.
Duokite vaikui laiko. Po pasilakstymo kieme ir kitų nemokyklinių užsiėmimų darbo
dienų vakarai gali būti labai chaotiški. Įsitikinkite, kad vaikui kiekvieną
vakarą pakaks laiko namų darbams kad jam nereikėtų skubėti ir visas užduotis jis
kruopščiai atliktų patogiai įsitaisęs savo darbo vietoje.
Skirkite jam darbo draugą. Jei jūsų jaunesnis mokyklinio amžiaus turi vyresnį
brolį ar seserį, jie gali sėdėti ir ruošti namų darbus kartu. Jei ne – gretimoje
kėdėje įtaisykite mėgiamiausią vaiko pliušinį žaisliuką, kuriam taip pat
paruoštas popierius ir pieštukas. Tokiu būdu vaikas jausis lyg turėdamas namų
darbus ruošiantį draugą, kuris padeda jam dirbti.
Prisėskite prie vaiko. Kol vakarienė kunkuliuoja, pasistenkite dalį namų darbams
skirto laiko praleisti sėdint prie vaiko užsiiminėjant savo „reikalais“ –
peržiūrinėjant paštą ar skaitant žurnalus.
Būkite lankstūs. Bus dienų kai jūsų vaikas nuspręs, kad jam mieliau išsitiesti
ant grindų ir namų darbus ruošti gulint ant žemės, o ne sėdint savo darbo
vietoje. Jaunesnio mokyklinio amžiaus vaikams paprastai neužduodama tiek namų
darbų, kad juos ruošti reikėtų kelias valandas, taigi, jei tik vaikui patogu, o
namų darbų ruošimas ne stovi vietoje, leiskite jam pačiam pasirinkti kaip daromi
namų darbai. Bėgant laikui vaiku bus pateikiamos vis sudėtingesnės užduotys,
kurias atlikti užtruks ilgiau, todėl natūralu, kad jam reikės stalo ir kėdės.
Stebėkite ko reikia vaikui ir skatinkite jo darbo stilių, neverskite jo dirbti
ne taip, kaip jam patinka.
Sukūrus malonią erdvę, kuri yra patogi dirbti ir neblaško dėmesio, galite padėti
savo vaikui ugdyti gerus namų darbų ruošimo įgūdžius, kurie išliks visam
gyvenimui. Mažai tikėtina, kad mažas vaikas strykčios iš džiaugsmo vien nuo
minties, kad reikės ruošti namų darbus, kad ir kaip labai jam patikrų namų darbų
ruošimo erdvė. Tačiau sukūrus vietą, kurią jis gali vadinti sava, kurioje jam
patinka būti, galima gerokai sumažinti tikimybę, kad dėl namų darbų ruošimo teks
kautis.
Kaip ir dauguma vaikų, mano septynmetis taip pat kartkartėmis pabumba, kad
reikia ruošti namų darbus, bet kai jis sėdi prie virtuvės stalo ir tiesiog švyti
iš pasididžiavimo išsprendus matematikos uždavinį ar teisingai įrašius raides į
sudėtingesnius žodžius, aš žinau, kad dalis jo savirealizacijos jausmo priklauso
nuo namų darbų ruošimo įpročių, kuriuos įdiegėme jam dar belankant darželį.
Kaip ir bet kurio kito gero įpročio atveju, ankstyva pradžia ir pastovumas yra
esminiai dalykai. Bendradarbiaujant su vaiku sukūrus jam patinkančią namų darbų
ruošimo vietą įskiepysite vaikui gerus darbų atlikimo įpročius, kurie neišnyks
visą gyvenimą.