+8
-2
+6
Laimingos valandos… vaistinėje? Ką tai turi bendro su racionaliu vaistų vartojimu?

Įkandin prekybos centrų į nuolaidų lenktynes įsitraukė ir vaistinių tinklai. Taigi, įdomu,kas per dešimtmetį pasikeitė? Ogi nieko. Tiksliau, konkurencinė kova dėl nuolaidų vaistinėse tik dar paaštrėjo! Jei anuomet akcine kaina būdavo siūloma įsigyti vos vieną kitą vaistinės prekę, tai šiandien tokių prekių – gyva galybė, leidžiami kasmėnesiniai apie įspūdingas nuolaidas informuojantys laikraštukai, o nuolaidų procentai išaugę dešimtis kartų! Be to, akcijos vyksta kasdien, pigiau siūloma įsigyti net vaistų! Esant tokiai situacijai, racionaliau vartoti vaistus skatinančią Sveikatos apsaugos ministeriją belieka tik užjausti – gausių nuolaidų ir akcijų fone toks jos siekis atrodo šiek tiek komiškai…

Akcijos perpildo namų vaistinėles

Vilnius, prekybos centre veikianti vieno didžiausių vaistinių tinklų vaistinė. Vidurdienis, o vaistinės viduje klientų – knibždėte knibžda! Pasirodo, kaip tik šiuo metu visos prekės parduodamos su nuolaida. Net 30 proc. toji nuolaida siekia – tiek nurodyta ant lango prilipdytame didžiuliame reklaminiame plakate. Tiesa, kur kas mažesniu, vos įskaitomu šriftu (vyresnio amžiaus piliečiams tai didelis minusas) pridėtas žodelis „iki“. Pasitikslinus paaiškėja, kad vaistams taikomos 20 proc. nuolaidos, kosmetikos prekėms – 25 proc., tik maisto papildams numatyta tokia, kokia skelbiama didžiausiu šriftu – 30 proc. nuolaida. „Ėjau pro šalį, pamačiau žmonių grūstį, pamaniau, gal ką dykai dalija? – šypteli netrumpoje eilutėje lūkuriuojanti pusamžė moteris. – Kokių vaistų pirksiu? Tai dar galvoju… Gal ką nuo širdies, gal gliukozamino, dar vitaminų, kremo veidui nuo šalčio… Sau ir dukrai… Šitokios nuolaidos – net 30 procentų! – reikia naudotis proga.“ Ar tikrai visko, ką išvardijo, poniai reikia, ar tik nuolaidos skatina įsigyti? Ir ar ponia žinanti, kad 30 proc. nuolaida bus pritaikyta ne visoms nusižiūrėtoms vaistinės prekėms? Pasirodo, Vilniaus rajono gyventoja namie visko turinti „pilną dėžę“, bet įsigis ateičiai. „Atsargai“, – vėl nusišypso moteris. Ir nustemba išgirdusi, kad vaistams nuo širdies, kaip ir brangiam kremui, bus pritaikyta ne skelbiama 30 proc., o mažesnė nuolaida. Moteris padėkoja, kad informavau apie tai, kol nespėjo susimokėti, ir galiausiai šių prekių atsisako. Nes, kaip minėjo, dar namie turinti. Per ankstesnę akciją įsigijusi…

Kita vaistinės klientė, Tamara, pirks tik omeprozolio. „Brangūs šie vaistai, o aš pensijos nedaug gaunu, tai vis kažkiek sutaupysiu, – atvirai dėsto ji, pabrėždama, kad stengiasi „ant nuolaidų neužkibti“, perka tik tai, ko reikia. – Bet kai pamatai, kaip kiti viską šluoja, ir nesusituri. Tai to, tai ano… O vėliau nukiši kur į spintelės kampą ir pamiršti… Kol vėliau pamatai, kad jau galiojimas pasibaigęs, išmesti reikia…“ Tuo tarpu šalia vaistinės ant suolelio prisėdęs taksi vairuotojas Igoris tvirtina į gundančias vaistinės akcijas niekad nekreipiantis dėmesio. „Geriu vaistus nuo kraujospūdžio, bet ne taip dažnai, kaip daktaras nurodęs, o pagal savijautą, – sako jis. – Taigi vaistų vartoju netgi mažiau, nei reikėtų. Negeriu tik tam, kad gerti – nesu prie vaistų prisirišęs. Va, mano žmona tai turbūt viską vaistinėj išpirktų, jei tik pinigų tiek turėtų. Aš – kategoriškai prieš. Vaistų ieškau tik kai negaliu be jų apsieiti“. Praeina kelios „laimingos valandos“ ir vaistinė pastebimai ištuštėja.

Nėra klientų – galima pakalbinti vaistinės darbuotoją. Kaip ji mananti – ar tokios akcijos neiškreipia Sveikatos apsaugos ministerijos siekio, kad gyventojai vaistus vartotų kuo racionaliau? „Be abejo, vaistinėse neturėtų būti jokių akcijų, juk vaistai – ne duona ar dešra, juos reiktų gerti tik gydytojui paskyrus, o ne kad pigiau įsigijai, – nedvejodama pritaria prisistatyti nenorėjusi farmacijos specialistė, iškart pasiteisindama, kad tokia tvarka „nuleista iš viršaus“, o ji, „mažas žmogelis“, nieko negalinti pakeisti. – Higienos priemonės, papildai – tiek to, tegu juos ir pigiau paleidžia, bet su vaistais taip žaisti negalima. Ar atkreipėt dėmesį – beveik vien senukai tomis laimingomis valandomis vaistus perka ir ima visus iš eilės – nuo širdies, skrandžio, temperatūros, peršalimo ir kt. Prigeria kelių rūšių tos pačios sudėties vaistų ir, žiūrėk, kviečia greitukę, nes perdozavo…“ Vaistininkė užsimena girdėjusi, kad nuo 2016 metų „laimingų valandų“ tinkle turėjo nebelikti, bet esą kol kas – „viskas po senovei“. „Vadinasi, tinklui tokias akcijas skelbti apsimoka, – nusprendžia ji. – Bet ar gyventojams verta – labai didelis klausimas“.

Nuolaidos – vieną dieną per savaitę

Kitas vaistinių tinklas nemenkas nuolaidas siūlo vieną kartą per savaitę. Tiesa, taip lepinami tik senjorai ir neįgalieji. Jie tądien gali įsigyti vaistų ir kitų vaistinės prekių 25 proc. mažesne kaina. 20 proc. nuolaida – momentinė, o 5 proc. grįžta į specialią vaistinės išduotą kortelę. Tą savaitės dieną šiam tinklui priklausančiose vaistinėse irgi juntamas kur kas didesnis nei įprastai senjorų antplūdis. Viena vertus, lyg ir turėtume džiaugtis, kad sudaromos sąlygos bent tam tikrų amžiaus grupių žmonėms vaistų įsigyti pigiau, tačiau su racionaliu vaistų vartojimu tai vargu ar galima sieti. Juk, kaip pripažįsta kelios kalbintos šiame tinkle dirbančios farmacijos specialistės (vardai ir pavardės redakcijai žinomi), paprastai vyresni klientai niekur neskuba, mėgsta pabendrauti, ir dažnas pasisako tą dieną prisiperkantis vaistų ateičiai – o jeigu prireiks…

Kiti esą tiesiai šviesiai išrėžia – mažiau sumokėsiu, tai gersiu daugiau nei daktaras nurodė – gal labiau padės, geriau jausiuos… Vaistininkėms tenka šiems ilgai kalti į galvas, kad jokiu būdu nevalia užsiimti savigyda, būtina paisyti gydytojo nurodymų. Bet kad jie paklausytų… Beje, tas pats vaistinių tinklas turi kelias vaistines, kuriose prekės su 25 proc. nuolaida parduodamos kasdien. Ir išties tose vaistinėse klientų netrūksta. Tereikia tikėtis, kad vaistus jie perka ir vartoja griežtai laikydamiesi gydytojo paskyrimo.

„Nuolaidžiauti“ nedraudžiama

Jei vaistinių tinklai neturėtų iš panašių akcijų didelės finansinės naudos, nieku gyvu nesiūlytų klientams viena už kitą didesnių vaistinės prekių nuolaidų. O kad akcinės kainos skatina neracionalų vaistų vartojimą, nereikia net abejoti. Tai kodėl nesiimama priemonių šioje srityje įvesti elementarią tvarką – išgyvendinti akcijas vaistinėse? Ką į tai atsakytų Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai? Sveikatos apsaugos viceministro Valentino Gavrilovo teigimu, vaistinių tinkle taikomos akcijos

yra vaistinių tinklo pardavimų skatinimo programos dalis. „Jos pritraukia pacientus, vartotojus, siekia suformuoti vartotojų lojalumą konkrečiam vaistinių tinklui, – dėsto viceministras. – Kadangi pacientai receptinių vaistų be gydytojo recepto įsigyti negali, manytume, kad tokios akcijos daugiau skatina įsigyti nereceptinių vaistų ar maisto papildų, kuriuos pacientas gali nusipirkti be gydytojo paskyrimo“.

Anot SAM Farmacijos departamento direktorės Gitos Krukienės, yra nustatytas griežtas vaistų kainodaros reglamentavimas. „Pagal galiojančią tvarką vaistinės, išduodamos kompensuojamuosius ir nekompensuojamuosius vaistus gyventojams, negali viršyti patvirtintų maksimalių mažmeninių kainų, priemokų bei taikomų antkainių, – pabrėžia ji. – Vaistinės gali pritaikyti mažesnius prekybinius antkainius, todėl vaistai vaistinėje gali kainuoti mažiau, nei nustatyta kiekvienam vaistui maksimali riba. Kadangi pacientai receptinių vaistų be gydytojo recepto įsigyti negali, tokios akcijos neskatina neracionalaus receptinių vaistų vartojimo“. Pasak G. Krukienės, vaistinių taikomos akcijos sudaro sąlygas pacientams įsigyti vaistų pigiau, tačiau tik nereceptinių vaistų ar maisto papildų. O to pasekmė esą jau gali būti neracionalus vaistų vartojimas, nepagrįstas maisto papildų (maisto papildai skirti tik maisto racionui papildyti ir nepasižymi gydomosiomis ar profilaktinėmis savybėmis) vartojimas, kartu ir vėlyvas ligų diagnozavimas, nes pacientai gydosi patys ir per vėlai kreipiasi į gydytojus.

Vis dėlto išgyvendinti akcijas ir nuolaidas vaistinėse esą nėra taip paprasta. „Dar 2014 metais Sveikatos apsaugos ministerija buvo parengusi Farmacijos įstatymo pakeitimo projektą, kurio tikslas – visiškai uždrausti vaistinių preparatų (receptinių ir nereceptinių) kainų sumažinimo ir pacientų priemokos už kompensuojamuosius vaistinius preparatus sumažinimo reklamą gyventojams, t. y. Vaistinių skelbimus, kuriais nurodoma, kad jose galima pigiau įsigyti vaistinių preparatų, kad taikomos įvairios nuolaidos, akcijos ir panašiai, – prisimena SAM Farmacijos departamento direktorė. – Tačiau derinant šį projektą su suinteresuotomis institucijomis ir visuomene, susitarimo rasti nepavyko. Todėl viskas liko kaip buvę“. Valstybinės vaistų kontrolės tarnybos (VVKT) atstovė Delija Milašiūtė paantrino SAM Farmacijos departamento direktorei Gitai Krukienei, pakartodama, jog Sveikatos apsaugos ministerijos siūlymui uždrausti vaistinių preparatų kainų sumažinimą, paciento priemokos už kompensuojamuosius vaistinius preparatus ar jų grupes sumažinimą nebuvo pritarta.

Vaistinių tinklai džiaugiasi galį pasiūlyti nuolaidų

UAB „TAMRO“ direktorės Rasos Marcinkevičienės teigimu, sutaupyti norisi kiekvienam, nepaisant gaunamų pajamų ar socialinės padėties. „Kalbant apie kasdienius pirkinius, Lietuvos vartotojui kaina yra vienas svarbiausių prekės ar paslaugos pasirinkimo kriterijų, – pabrėžia ji. – Be to, mūsų šalies gyventojai mėgsta planuoti, ir jei kaina patraukli, yra linkę reikalingas prekes įsigyti ir iš anksto. Todėl vaistinių akcijų planavimui skiriame didelį dėmesį ir jas organizuojame nuolat, siekdami, kad kiekvienas gyventojas galėtų įsigyti reikiamų prekių už jam prieinamą kainą“.Akcijos, anot R. Marcinkevičienės, planuojamos atsižvelgiant į tam tikrus kriterijus, pavyzdžiui, sezoniškumą. „Suaktyvėjus peršalimo ligoms, organizuojame nuolaidas prekėms nuo peršalimo ir panašių negalavimų, imuniteto stiprinimui, – priduria vieno didžiausių tinklų vadovė. – Taip pat dažniausiai organizuojame akcijas ne tam tikram produktui, bet visai prekių grupei, pavyzdžiui, plaukų priežiūros priemonėms. Kadangi atrenkame pirkėjams aktualiausias prekes, daugelis akcijų pasiteisina“. Kita vertus, anot „TAMRO“ generalinės direktorės, vaistininkai taip pat nuolat sulaukia pirkėjų užklausų – kada galima tikėtis nuolaidų tam tikrai prekei ar jų grupei. Tai esą rodo, kad akcijos pirkėjams reikalingos ir, į jas atsižvelgdami, tautiečiai planuoja savo išlaidas. R. Marcinkevičienė pabrėžia, esą vaistinių prekių kainos yra griežtai reguliuojamos valstybės, todėl skirtingose vaistinėse jos smarkiai skirtis negali. „Šį skirtumą dažniausiai lemia būtent akcijos, – įsitikinusi „TAMRO“ generalinė direktorė R. Marcinkevičienė. – Atsižvelgę į Lietuvos gyventojų poreikius ir sveikatos būklę, esame sudarę būtiniausių vaistų, kuriems ištisus metus taikomos sumažintos kainos, krepšelį“.

Jos teigimu, lietuviai itin vertina akcijas. Kitose šalyse, kuriose veikia BENU vaistinių tinklas, net kaimyninėse Latvijoje ir Estijoje, akcijos esą nėra tokios aktualios, neretai dėl lietuviškų tradicijų tenka sulaukti kolegų užsienio šalyse nuostabos. Kartu ji sutinka su tuo, jog būtinybę organizuoti akcijas ne-abejotinai lemia ir konkurencinė aplinka. O ar gerbiamai direktorei neatrodo, kad vaistinių akcijos šiek tiek „pjaunasi“ su SAM deklaruojamu siekiu, kad gyventojai vaistus vartotų kuo racionaliau? „Netinkamo, besaikio vaistų vartojimo problemą iš tiesų pastebime ir jai spręsti skiriame didelį dėmesį, skatindami lankytojus konsultuotis, – atsako R. Marcinkevičienė. – Atėjusius į BENU vaistinę asmenis raginame pasitarti su joje dirbančiais farmacinį išsilavinimą turinčiais specialistais. Nepriklausomai nuo vaistinėje tuo laiku vykdomos akcijos farmacininko užduotis – patarti, ar tikrai žmogaus pasirinktas vaistas jam yra reikalingas ir tinkamas, paaiškinti, kada vartoti vaistą, kokiomis dozėmis ir panašiai“.

Kita vertus, anot R. Marcinkevičienės, receptinių vaistų vaistinėse parduodama tiek, kiek yra išrašoma receptų. Tad didesni ar mažesni šių vaistų pardavimai esą yra nulemti išrašytų receptų skaičiaus ir gyventojų sveikatos būklės. Perkant tiek receptinius, tiek nereceptinius vaistus svarbu nepamiršti, kad vaistai nėra prekės, kurias galima vartoti, kaip panorėjus, – pabrėžia „TAMRO“ generalinė direktorė. – Jie skirti gydyti, todėl prieš pradedant vartoti bet kokį vaistą būtina konsultuotis su specialistu“. „Camelia“ generalinės direktorės Aušros Budrikienės žodžiais, svarbiausia tinklui – klientui patrauklios kainos. „Esame mažų kainų vaistinė, kiekvieną dieną stengiamės mūsų klientams pasiūlyti patraukliausias kainas, todėl organizuojamos akcijos leidžia pasiūlyti klientams įsigyti kasdien vartojamų būtiniausių priemonių už mažesnę kainą,“ – įtikinamai kalba ji. Tyrimai, anot „Camelia“ direktorės, rodo, kad tokia strategija pasiteisina. „Mūsų mažų kainų strategija yra teisinga. Vaistinėse besilankantys Lietuvos gyventojai iš visų vaistinių labiausiai patenkinti būtent „Camelia“. Šis vaistinių tinklas surinko net 6,4 balo iš 7 galimų ir net 93 proc. respondentų, kada nors pirkusių vaistų vaistinėje „Camelia“, rekomenduotų šią vaistinę, – turima statistika dalijasi tinklo vadovė. – Tyrimo rezultatai parodė, kad dauguma respondentų mano, kad būtent šioje vaistinėje yra mažiausios kainos, taip pat net 37 proc. respondentų pažymėjo, kad vaistinę renkasi pagal taikomas nuolaidas ir akcijas, praėjusių metų pradžioje tokių žmonių buvo tik 31 proc. Akivaizdu, kad nuolaidų veiksnio reikšmė renkantis vaistines auga, todėl „Camelia“ mažų kainų strategijos

laikysis ir toliau“. Racionalų vaistų vartojimą, anot A. Budrikienės, užtikrina profesionali vaistininko konsultacija vaistinėje. Vaistininkai esą suteikia farmacinę paslaugą ir pasiūlo geriausiai kliento poreikius atitinkančius preparatus. Be to, vaistininkai vaistinėje ant kliento perkamų pakuočių esą klijuoja vaistų vartojimo lipdukus, kuriuose nurodo vaistų vartojimo laiką individualiai pagal kliento gyvenimo tempą, įpročius. Šios priemonės, direktorės tvirtinimu, padeda užtikrinti tinkamą vaistų vartojimą. „Eurovaistinės“ valdybos pirmininkė Ingrida Damulienė irgi įsitikinusi, kad vaistinėse siūlomos nuolaidos ir perteklinis vaistinių preparatų įsigijimas nėra tarpusavyje susiję dalykai. „Pastebime, kad atėję į vaistinę mūsų klientai dažnai įsigyja ne visą pakuotę, o tik tam tikrą tikslų kiekį tablečių, – kalba ji. – Vaistininkai mūsų vaistinėse, jeigu tik yra galimybė, geranoriškai skaičiuoja tabletes ir vienetais, ir lapeliais, ir tai daroma tam, kad klientams galėtume pasiūlyti tiek vaistinių preparatų, kiek jiems reikia. Tai paneigia nuostatą, kad žmonės linkę įsigyti vaistų, kurių jiems nereikia“. Nuolaidos ir geros kainos, anot I. Damulienės, suteikia galimybę klientams sutaupyti. „Tai nėra papildomo vartojimo skatinimas, o tik galimybė mums, kaip bendrovei, sukurti klientams galimybę sutaupyti siekiant jaustis gerai“, – pabrėžia „Eurovaistinės“ valdybos pirmininkė.

Šaltinis: „Farmacija ir laikas”, 2016m.